Støtte

GARANTIPOLITIK
KONTAKTOPLYSNINGER
FAQ
ABS360
VÆRKTØJ


Nummerplade

Søger du fælge til en specifik bil? Indtast nummerpladen og vi viser dig fælge, der passer!
nummerplad



search_rim
ABS Wheels Logo
Vi bruger cookies til at forbedre din surfoplevelse, vise personligt tilpassede annoncer eller indhold og analysere vores trafik. Ved at klikke på "Accepter alle" samtykker du i vores brug af cookies. Cookiepolitik
Accepter
Afvis
Tilpasse

Dæktryk

Dæktryk og sikkerhed

At opretholde det korrekte dæktryk er afgørende af flere årsager. Først og fremmest sikrer det sikkerheden på vejen. Dæk, der er underinflatede, kan føre til dårligere køreegenskaber, reduceret trækkraft og længere bremsedistancer, hvilket øger risikoen for ulykker. Omvendt kan overinflerede dæk resultere i en hårdere køretur, mindre kontakt med vejen og øget risiko for punkteringer og skader på fælgene.

Dæktryk og brændstofeffektivitet

Korrekt dæktryk påvirker også brændstofeffektiviteten. Dæk, der er underinflerede, skaber mere rullemodstand, hvilket får motoren til at arbejde hårdere og forbruge mere brændstof. Vedligeholdelse af det rigtige tryk kan føre til betydelige besparelser ved tankstationen.

Dæktryk og dækholdbarhed

Desuden forlænger korrekt dæktryk dæks levetid, reducerer hyppigheden af udskiftninger og mindsker vedligeholdelsesomkostningerne. Det er en simpel, men afgørende del af køretøjets vedligeholdelse, der sikrer sikkerhed, brændstoføkonomi og generel køretøjsydelse.

At opretholde korrekt dæktryk

De fleste moderne biler har et dæktryksovervågningssystem (TPMS). En TPMS-sensor fungerer ved konstant at overvåge lufttrykket inde i hvert dæk og transmitterer denne information til køretøjets indbyggede computer. Der er to hovedtyper af TPMS-sensorer:

Direkte TPMS: Disse sensorer er installeret inde i hvert dæk, normalt på ventilstemplet eller som en del af dækkets indre struktur. De bruger tryksensorer til at måle lufttrykket og temperaturen inde i dækket. Hvis trykket falder under eller overstiger de anbefalede niveauer, sender sensoren en besked til køretøjets computer, som derefter advarer føreren gennem en advarselslampe på instrumentbrættet.

Indirekte TPMS: I stedet for at bruge tryksensorer inde i dækkene, baserer indirekte TPMS sig på køretøjets eksisterende sensorer, såsom hjulhastighedssensorerne i det antiblokeringssystem (ABS) eller stabilitetskontrolsystemet. Det overvåger rotationshastigheden for hvert dæk, og hvis det registrerer en betydelig forskel i hastighed, tolker det det som en ændring i dæktrykket og udløser en advarsel.

Hvis din bil ikke er udstyret med TPMS-sensorer, skal du kontrollere trykket på den gamle måde - med et dæktryksmåler. Dette er et relativt billigt værktøj, og det kan være en god idé altid at have det i nærheden i bilen. For at kontrollere dæktrykket, skal du gøre følgende:

Skru ventildækslet af.
Skru ventildækslet af.
Forbind dæktryksmåleren og aflæs resultatet.
Forbind dæktryksmåleren og aflæs resultatet.

Hvad er det korrekte dæktryk?

For at finde det korrekte dæktryk for din bil kan du begynde med at kigge i din bilens ejermanual. Hvis du ikke har den ved hånden, kan du tjekke i din bil; der er normalt en tryktabel placeret et af følgende steder: Låget til dækfyldningen, B-stolpen, Handskerummet. Eller du kan bruge vores værktøj nedenfor. Vælg din bil og dækmål, og det korrekte tryk vil blive vist.

Dæktryksværktøj


Nulstil
Bar
PSI
kPa
  
Normalt tryk      
- -
Normalt tryk      
- -

Hvordan ved jeg, hvilket dæktryk jeg skal have i min bil?

Tjek din bils dækkapsellåg, B-stolpe eller handskerummet. Eller du kan bruge vores praktiske værktøj ovenfor. Vælg din bil og dækmål, og det korrekte dæktryk vises.

Hvad sker der, hvis dæktrykket er for lavt?

Dæk med for lavt tryk kan reducere trækkraften og håndteringen. Det øger også bremselængden og dermed risikoen for ulykker.

Hvad sker der, hvis dæktrykket er for højt?

Overinflerede dæk kan resultere i en hårdere kørsel, mindre kontakt med vejen og en øget risiko for punkteringer.